• CDEF_-_HERO_WWW_A.jpg

fundusze unijne

Aktualności - Runda 3 - jesienna 2019

Etap 1 – ZABEZPIECZENIE UMOWY

wybranie zabezpieczenia i przesłanie dokumentów w wersji elektronicznej (zdjęcia lub skany) dotyczących zabezpieczenia na maila Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. w terminie do 08.01.2020 (środa).

 

!!!!! Uczestnicy projektu, którzy planowali uruchomić działalność w INNYM MIESIĄCU NIŻ STYCZEŃ 2020, proszeni są o niezwłoczny kontakt telefoniczny z biurem projektu w celu ustalenia indywidualnych terminów dostarczenia dokumentów dot. zabezpieczenia oraz rejestracji działalności gospodarczej.

 

Dokumenty dotyczące zabezpieczeń:

 

  1. Oświadczenie o wyborze formy zabezpieczenia – zał. 1 - pobierz PDF, pobierz WORD
  2. Oświadczenie poręczyciela i małżonka poręczyciela – zał. 2 - pobierz PDF , pobierz WORD
  3. Upoważnienie do sprawdzenia w BIG dla poręczyciela – zał. 3 - pobierz PDF , pobierz WORD

Instrukcja jak właściwie wybrać zabezpieczenie i przygotować dokumenty z tym związane.

Uczestnik projektu w pierwszej kolejności wypełnia oświadczenie o formie zabezpieczenia (zał. 1). Zgodnie z regulaminem projektu § 10 ust. 26 „Warunkiem wypłaty środków finansowych (dotacja i wsparcie pomostowe) jest wniesienie przez Uczestnika Projektu, co najmniej 2 z poniższych rodzajów zabezpieczeń prawidłowej realizacji Umowy:

  1. weksel in blanco wraz z deklaracją wekslową (obligatoryjnie);
  2. poręczenie osób fizycznych: co najmniej 1 osoba fizyczna zatrudniona na czas nieokreślony lub zatrudniona na czas określony tj. nie krótszy niż 18 miesięcy od dnia podpisania poręczenia lub inne osoby prowadzące działalność gospodarczą, rolniczą, emeryci bądź renciści - uzyskujące dochód brutto nie niższy niż 3.200,00 zł miesięcznie, które nie ukończyły 65-go roku życia.

Poręczycielem może być małżonek jedynie w przypadku posiadania intercyzy. Poręczycielem nie może być: pracownik z wynagrodzeniem obciążonym z tytułu wyroku sądowego lub innego, pracownik w okresie wypowiedzenia.

Beneficjent ma prawo żądać dokumentów potwierdzających status materialny poręczyciela, zobowiązania w tym zaciągnięte kredyty, pożyczki, udzielone poręczenia. Beneficjent może żądać przedstawienia więcej niż jednego poręczyciela jeśli dochód poręczyciela jest niższy niż 3.200 zł brutto lub zobowiązania są zbyt wysokie. Liczba poręczycieli uzależniona jest od ich dochodów. Decyzja ostateczna o jego zaakceptowaniu należy do Beneficjenta.

  1. blokada rachunku bankowego lub kaucja bankowa na 150% przyznanego wsparcia finansowego (dotacja i wsparcie pomostowe),
  2. ustanowienie hipoteki,
  3. gwarancja bankowa lub gwarancja ubezpieczeniowa.

Centrum Doradztwa Europejskiego i Finansowego Lendo Łosko spółka jawna  jako Beneficjent ma prawo niezaakceptowania wybranych przez Uczestnika Projektu form zabezpieczeń i zaproponowania innych form, które zostaną uznane, jako ostateczne. Ostateczną decyzję o rodzaju zabezpieczenia podejmuje Beneficjent na podstawie oceny ryzyka. Nieprzyjęcie propozycji Beneficjenta oznacza brak zgody na podpisanie umowy na udzielenie wsparcia finansowego.

Zabezpieczenie wnoszone będzie do ok. 150% wartości przyznanej dotacji i wsparcia finansowego (zabezpieczenie dotacji i wsparcia pomostowego, kosztów ewentualnej windykacji). W przypadku gdy Uczestnik projektu otrzyma dofinansowanie w kwocie 25.324 zł i wsparcie pomostowe w wysokości 12.120 zł to zabezpieczenie opiewać będzie na kwotę 56.166 zł.

Ważne informacje pomocne przy wyborze form zabezpieczenia:

 

weksel in blanco wraz z deklaracją wekslową – każdy z uczestników wybiera obligatoryjnie tę formę zabezpieczenia - wystarczy informacja w załączniku nr 1 o wyborze tej formy (dokument będzie dostępny w CDEF w trakcie podpisania umowy i wypełniany jest na miejscu). Ważna informacja!!! MAŁŻONEK UCZESTNIKA PROJEKTU BĘDZIE ZOBOWIĄZANY DO OSOBISTEGO WSTAWIENNICTWA NA PODPISANIE UMOWY I WYRAŻENIE ZGODY NA ZACIĄGNIĘCIE ZOBOWIĄZANIA WEKSLOWEGO. W przypadku, gdy Uczestnik projektu ma rozdzielność majątkową, należy dostarczyć dokument potwierdzający to i obecność małżonka nie jest wymagana. PORĘCZYCIEL PORĘCZA RÓWNIEŻ NA WEKSLU SWOIM PODPISEM. 

 

ustanowienie hipoteki – należy w zał. nr 1 wskazać nr księgi wieczystej oraz lokalizację nieruchomości. Dodatkowo dołączyć dokument potwierdzający własność (akt notarialny lub inny równoważny). W przypadku, gdy właścicielem nieruchomości nie jest Uczestnik projektu należy dołączyć pisemną zgodę właściciela nieruchomości na dokonanie wpisu do hipoteki.

W przypadku, gdy w księgach wieczystych jest już wpisany wierzyciel, ale zobowiązania są spłacone należy dostarczyć zaświadczenie o spłacie zobowiązań i możliwości wykreślenia wpisów. W przypadku gdy zobowiązania nie są spłacone w całości należy dostarczyć zaświadczenie od wierzyciela o wysokości pozostałego do spłaty zobowiązania i terminowości dokonywanych spłat.

Wpisu do hipoteki dokonuje się po podpisaniu umowy na otrzymanie wsparcia finansowego z CDEF. Należy dokonać wpisu u notariusza. Wypłata dotacji nastąpi dopiero po dostarczeniu do biura CDEF aktu notarialnego o dokonaniu wpisu do hipoteki, wniosku wysłanego elektronicznie do sądu przez notariusza oraz potwierdzenia zarejestrowania wniosku. Koszty opłat notarialnych i sądowych ponosi Uczestnik projektu.  W przypadku samodzielnego dokonywania wpisu do hipoteki bezpośrednio w Sądzie, bez udziału notariusza, wypłata środków nastąpi dopiero do uprawomocnieniu się wpisu w księgach wieczystych (ok. 4 miesiące – w przypadku Sądu w Olsztynie).

Poręczenie osoby fizycznej – należy wpisać nazwisko i imię osoby (osób), która będzie poręczycielem w zał. nr 1. Dodatkowo należy dołączyć oświadczenie od poręczyciela i jego współmałżonka (załącznik nr 2) oraz przedstawić zaświadczenie o średnich zarobkach za ostatnie 3 miesiące (dochód brutto nie niższy niż 3.200,00 zł miesięcznie). Na zaświadczeniu (nie starsze niż 1 miesiąc) musi znaleźć się informacja o:

  • dane osobowe poręczyciela, adres zamieszkania,
  • okres zatrudnienia,
  • stanowisko,
  • wysokość wynagrodzenia brutto (średnia z 3 ostatnich miesięcy),
  • informację o tym, że wynagrodzenie nie jest obciążone z tytułu wyroków sądowych/komorniczych,
  • informację o tym, że pracownik nie jest w trakcie wypowiedzenia,
  • informacje o tym, że zakład pracy nie jest w trakcie likwidacji/upadłości,
  • podpis osoby upoważnionej do wystawiania zaświadczeń.

Poręczyciel również obligatoryjnie wyraża zgodę na sprawdzenie w BIG, BOK, ZBP (załącznik nr 3).

W przypadku gdy poręczenia dokonuje osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą zamiast zaświadczenia o zarobkach należy dostarczyć wydruk CEDIG lub wpis do KRS, PIT za ostatni zamknięty rok obrotowy oraz oświadczenie o niezaleganiu ze składkami na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz oświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu podatków.

Ważna informacja !!! PORĘCZYCIEL I JEGO WSPÓŁMAŁOŻONEK BĘDĄ ZOBOWIĄZANI DO OSOBISTEGO WSTAWIENNICTWA NA PODPISANIE UMOWY.

W przypadku, gdy poręczyciel ma rozdzielność majątkową, należy dostarczyć dokument potwierdzający to, wtedy obecność współmałżonka nie będzie wymagana.

Gwarancja bankowa, ubezpieczeniowa – nalży wskazać jaki rodzaj gwarancji został wybrany w zał. nr 1. Dodatkowo należy przedstawić wstępną decyzję o pozytywnym wniosku o udzielenie gwarancji bankowej/ubezpieczeniowej na 150% przyznanego wsparcia finansowego w postaci dotacji i wsparcia pomostowego. Po podpisaniu umowy należy dostarczyć właściwy dokument. Dopiero po dostarczeniu właściwego dokumentu zostanie wypłacona dotacja.

Blokada rachunku bankowego lub kaucja – w zał. nr 1 należy podać kwotę, na jaką będzie zrobiona blokada rachunku bankowego oraz dołączyć potwierdzenie salda na rachunku na 150% przyznanej kwoty wsparcia finansowego. Po podpisaniu umowy na otrzymanie wsparcia finansowego należy dokonać właściwej blokady rachunku bankowego (lub kaucji), ze wskazaniem Centrum Doradztwa Europejskiego i Finansowego Lendo Łosko spółka jawna oraz numeru umowy na otrzymanie wsparcia finansowego na czas nieokreślony lub nie krótszy niż 18 miesięcy. Do CDEF należy dostarczyć dokument potwierdzający dokonanie blokady wraz z wnioskiem (lub innym dokumentem z którego wynika jakie są warunki dyspozycji bankowej). Nie będą akceptowane blokady, z których wynika, że bank ma pierwszeństwo pobrania środków np. na poczet innych zobowiązań.

Oryginały ostatecznie zaakceptowanych dokumentów należy dostarczyć wraz z dokumentami rejestracyjnymi firmy (etap 2).

Etap 2 – DOKUMENTY REJESTRACYJNE FIRMY -

dokumenty rejestracyjne firmy w wersji papierowej W DWÓCH EGZEMPLARZACH należy dostarczyć do biura projektu w terminie do 15.01.2020 (środa) -

1. Zaktualizowany biznes plan wraz z wersją elektroniczną i oświadczeniem, że nie dokonano żadnych zmian poza wskazanymi w piśmie (sekcja D), tylko jeżeli KOW dokonał redukcji wydatków,

2. Wydruk z centralnej ewidencji działalności gospodarczej – potwierdzający, że działalność jest zarejestrowana (dopuszczalne jest aby data rejestracji firmy była wcześniejsza niż data rozpoczęcia działalności). Maksymalna dopuszczalna data rozpoczęcia działalności to 15.01.2020r. (status w CEIDG Aktywna).Wydruk należy pobrać ze strony - https://prod.ceidg.gov.pl.

3. Wydruk z rejestru regon  potwierdzający nadanie numeru REGON. Wydruk należy pobrać ze strony https://wyszukiwarkaregon.stat.gov.pl.

4. kopia potwierdzona za zgodność z oryginałem dokumentu zgłoszeniowego do ZUS (złożenia lub wysłania) - ZUS ZUA lub ZFA/ZPA lub ZZA

5. Dokumenty dotyczące VAT

  1. Oświadczenie o kwalifikowalności VAT – dla osób nie będących płatnikami VAT – zał. 6 pobierz PDF , pobierz WORD

lub

  1. Kopia potwierdzona za zgodność z oryginałem dokumentu zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług (złożenia w US) – dotyczy jedynie osób będących płatnikami VAT

6.Formularz informacji przy ubieganiu się pomoc de minimis – wypełniany jako firma – zał. 7 – pobierz PDF , pobierz EXCEL. Sprawdź jak prawidłowo wypełnić załącznik – załącznik do materiałów szkoleniowych

7. Oświadczenie o miejscu realizacji projektu – zał. nr 8 – pobierz PDF , pobierz WORD

8. Oświadczenie o rachunku bankowym – zał. 9 – pobierz PDF , pobierz WORD. Uwaga rachunek powinien być firmowy (w przypadku czynnych płatników VAT obligatoryjnie) lub osobisty (nie może być współwłasności z innymi osobami). Należy dołączyć umowę z bankiem (1 strona zawierająca dane posiadacza rachunku oraz nr rachunku) - kopia potwierdzona za zgodność z oryginałem.

9. Oświadczenie o zapoznaniu się i akceptacji regulaminu rekrutacji i uczestnictwa w projekcie – zał. nr 10 - pobierz PDF , pobierz WORD

10 Oświadczenie dot. ZUS – dotyczy jedynie osób, które dobrowolnie na własne ryzyko, decydują się na skorzystanie z tzw. „Ulgi na start” zał. nr 11 – pobierz PDF , pobierz WORD. Nie dotyczy to osób korzystających z tzw. „preferencyjnego ZUS” i „pełnego ZUS”.  

11. Oryginały dokumentów dotyczące zaakceptowanego zabezpieczenia (jeden egzemplarz).

 

Etap 3 – PODPISANIE UMOWY

podpisywanie umów o dofinansowanie nastąpi w  terminie 20.01.2020 – 31.01.2020. Termin umawiany jest indywidualnie (telefonicznie bądź osobiście) co do zasady po akceptacji zabezpieczenia i przedstawieniu dokumentów rejestracyjnych. Na podpisaniu umowy w biurze CDEF muszą być obecne następujące osoby:

  1.  Uczestnik projektu
  2. Małżonek Uczestnika projektu (jeżeli jest w związku małżeńskim i nie posiada rozdzielności majątkowej - w celu wyrażenia zgody na zaciągnięcie zobowiązania). W przypadku rozdzielności majątkowej należy dołączyć dokument potwierdzający to.
  3. Poręczyciel - w przypadku wybrania zabezpieczenia dotacji w formie poręczenia osób fizycznych.
  4. Małżonek poręczyciela (jeżeli Poręczyciel jest w związku małżeńskim i nie posiada rozdzielności majątkowej - w celu wyrażenia zgody na zaciągnięcie zobowiązania).

Poręczyciele i małżonkowie muszą się zgłosić osobiście w dniu podpisania umowy.

 

Na podpisanie umowy należy zabrać:

 1. pieczątkę firmową,

2. dowody osobiste wszystkich osób.

Przypominamy, iż zgodnie z regulaminem projektu „Zostań przedsiębiorcą – dotacje na start 2” § 10 pkt. 15 Uczestnik zobowiązany jest zrealizować inwestycję tj. ponieść wydatki wynikające z Biznes planu w terminie 3 miesięcy od daty podpisania Umowy na otrzymanie wsparcia finansowego. O tym jak należy to zrobić właściwie zamieścimy oddzielną aktualność w najbliższym czasie.

Dokumenty do zapoznania:

Wzór umowy na otrzymanie wsparcia finansowego w postaci dotacji i wsparcia pomostowego – pobierz

 

CAŁA WIADOMOŚC W FORMACIE PDF - POBIERZ

 

Biuro
Projektu
ul. M. Zientary
Malewskiej 20 B,
10-302 Olsztyn

Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem